Tomasz Łysoń wyróżniony nagrodą specjalną podczas Gali Finałowej EY Przedsiębiorca Roku

Połączenie tradycji rodzinnej z prowadzeniem biznesu w harmonii  z przyrodą i lokalną społecznością. Tak brzmi tegoroczny wzór na nagrodę specjalną w prestiżowym konkursie na Przedsiębiorcę Roku organizowanym przez EY Entrepreneur Of The Year. Tomasz Łysoń wyróżniony wśród polskich przedsiębiorców.

 

EY Entrepreneur Of The Year - Przedsiębiorca Roku 

EY Entrepreneur Of The Year Przedsiębiorca Roku to najbardziej prestiżowy konkurs o zasięgu międzynarodowym, promujący najlepszych przedsiębiorców z całego świata. Organizowany od 1986 roku zrzesza każdorazowo udział 60 krajów. W Polsce po raz pierwszy odbył się w 2003 roku. Wśród uczestników znajdują się właściciele najlepszych polskich firm oraz czołowe autorytety świata biznesu. EY Entrepreneur Przedsiębiorca Roku daje swoi laureatom  niespotykaną szansę budowania relacji biznesowych oraz podnosi prestiż prowadzonych przez nich działalności. W skład Jury wchodzą niezależni przedstawiciele firm odnoszących sukcesy na skali globalnej. Najlepszy przedsiębiorca wybierany jest na podstawie takich kryteriów jak: przedsiębiorczość, strategia, działalność międzynarodowa, innowacyjność oraz relacje z pracownikami i otoczeniem. Jak sama nazwa wskazuje, EY Przedsiębiorca Roku ma na celu wyróżnienie jednostki, człowieka biznesu, a więc wizjonera, lidera, a nie jego firmy. Udział przedsiębiorcy w konkursie, może zgłosić drogą elektroniczną zarówno współpracownik, dostawca, członek rodziny bądź sam uczestnik. Następnie zorganizowane zostaje specjalne spotkanie w  siedzibie firmy, w celu zebrania informacji o sylwetce przedsiębiorcy, historii powstania firmy oraz spojrzeniu kandydata na strategię biznesową i rozwój działalności. Jury analizuje następnie zebrany materiał, po czym zaprasza poszczególnych kandydatów na spotkanie podsumowujące. Rezultatem jest ogłoszenie ścisłej listy finalistów. Kolejnym krokiem jest promocja wybranych uczestników przez partnerów medialnych programu. Konkurs zamyka uroczysta Gala Finałowa, podczas której ogłaszany jest Przedsiębiorca Roku. Jednak zwycięstwo na skalę Polski to dopiero początek drogi o tytuł najlepszego przedsiębiorcy na świecie.

 

Tomasz Łysoń z nagrodą specjalną podczas 19. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku

W 2021 roku, spośród przedstawicieli polskiego świata biznesu, do ścisłego finału dotarło jedynie 18 przedsiębiorców, reprezentujących swoją działalność w 3 różnych kategoriach: Nowe Technologie/Innowacyjność, Nowy Biznes oraz Produkcja i Usługi. To właśnie w tej ostatniej,  4.03.2022 podczas Gali Finałowej w Warszawie, został wyróżniony nagrodą specjalną reprezentant powiatu Wadowickiego – Tomasz Łysoń, Prezes Przedsiębiorstwa Pszczelarskiego Łysoń, za połączenie tradycji rodzinnej z prowadzeniem biznesu w harmonii  z przyrodą i lokalną społecznością. Jest to dla mnie bardzo cenne, że branża pszczelarska, pszczelarstwo i pszczelarze jest doceniane w wielkim biznesie – dziękował podczas przemówienia Tomasz Łysoń, laureat tego wyjątkowego wyróżnienia.

Firma Tomasza Łysonia funkcjonuje na rynku od 27 lat. Produkowany przez nią asortyment stanowi obecnie 70%  udziału w sprzedaży branżowej na polskim rynku. Obecnie, przedsiębiorstwo LYSON, zajmuje stanowisko europejskiego lidera specjalizującego się w produkcji sprzętu pszczelarskiego. Działalność eksportowa to ok. 70% przychodów firmy z dystrybucją w ponad 70 krajach. Tomasz Łysoń założył Przedsiębiorstwo Pszczelarskie w 1995 roku, kontynuując rodzinne tradycje, których początki sięgają 1951 roku. Ważną rolę w historii firmy odgrywa tutaj dziadek Tomasza, Marian Łysoń, jeden z pierwszych konstruktorów uli styropianowych w Polsce, będących wówczas innowacyjnym rozwiązaniem w gospodarce pasiecznej. Firma zatrudnia obecnie ponad 250 osób. Marka Łysoń rozwija swoją działalność pszczelarską na wielu płaszczyznach. W 2004 roku, poszerzono działalność firmy o Gospodarstwo Pasieczne Łysoń, będące spółką Tomasza z siostrą Katarzyną. Przedsiębiorstwo Tomasza Łysonia, to nie tylko promocja pszczelarstwa, ale także mocny nacisk na wartość edukacji we współczesnym społeczeństwie. W 2018 roku, w podziemiach siedziby firmy w Kleczy Dolnej koło Wadowic, uruchomiono jedyne w Polsce Interaktywne Centrum Pszczelarstwa Apilandia, które w multimedialny sposób zachęca i edukuje odwiedzających w tematyce pszczelarskiej. Firma Łysoń to także Fundacja Apikultura, której celem jest uświadomienie społeczeństwu roli pszczół w ekosystemie, promocja produktów pszczelich oraz wszelkiego rodzaju pomoc środowisku pszczelarskiemu. To właśnie te wartości zostały wyróżnione podczas Gali Finałowej EY Entrepreneur Of The Year - Przedsiębiorca Roku w postaci nagrody specjalnej, doceniając tym samym fundament, na którym od lat opiera się firma Łysoń i jej działania.

 

Zwycięzcą konkursu EY Przedsiębiorcy Roku, w kategorii Produkcja i Usługi, został Rafał Brzoska - prezes zarządu Grupy Kapitałowej Integer. Jednak polska edycja to jedynie przedsionek prestiżu na skalę światową. Już w czerwcu 2023, tegoroczny zwycięzca reprezentujący polskie środowisko biznesowe, weźmie udział w ogólnoświatowym finale konkursu EY World Entrepreneur Of The Year w Monte Carlo.

Europa sercem światowego pszczelarstwa - 8. Europejska Konferencja Pszczelarska BEECOME 2021 ONLINE

Za nami największe wydarzenie pszczelarskie tego roku. 20 i 21 listopada w Krakowie, odbyła się 8. Europejska Konferencja Pszczelarska Beecome, po raz pierwszy w historii w całości przeniesiona do sieci. Beecome to nie tylko inicjatywa połączenia świata nauki i praktyki, ale także możliwość prezentacji własnej działalności pszczelarskiej podczas Międzynarodowych Targów. To właśnie wirtualne stoiska, okazały się w największym wyzwaniem dla firmy LYSON, będącej oficjalnym partnerem tegorocznej edycji. Jednakże, mimo wielu nowych dla światowego pszczelarstwa rozwiązań technologicznych, statystyki po tegorocznym Kongresie Beecome są jednogłośne. Beecome 2021 ONLINE to międzynarodowy sukces.

 Na 8. Europejską Konferencję Pszczelarską BEECOME 2021 ONLINE zarejestrowało się łącznie ponad 90 krajów. Wśród nich największą część stanowili pszczelarze z Polski, a więc kraju, który po raz pierwszy wystąpił w roli gospodarza europejskiego kongresu. Tuż za Polską, największą oglądalnością Beecome 2021 ONLINE cieszyło się także w Rosji, Francji, Belgi, Wielkiej Brytanii a także w Stanach Zjednoczonych, gdzie różnica strefy czasowej okazała się nie być żadnym problemem. Zarówno same wykłady prowadzone przez 13 światowej klasy ekspertów, jak i równoległe Międzynarodowe Targi Pszczelarskie ONLINE, zyskały przez ostatnie tygodnie imponujący odzew. Wydarzenie wciąż zbiera pozytywne opinie zarówno wśród praktykantów pszczelarstwa, co przedstawicieli świata nauki. Wśród prelegentów znaleźli się:  Dr. Peter Kozmus, Prof. Dr. Martin Giurfa,  Lotta Fabricius, Linde Morawetz, Dr. Fani Hatjina, dr hab. Małgorzata Bieńkowska, dr Piotr Mędrzycki , prof. Aulo Manino, dr Piotr Semkiw ,  lek. wet. Andrzej Bober, dr hab. Dariusz Gerula,  a także Etienne Bruneau – jeden z trzech założycieli inicjatywy Beecome oraz dr n. wet., lek. wet. Anna Gajda, która nie tylko poprowadziła wykład na temat chorób pszczół w odniesieniu do zmian klimatycznych, ale także u boku Mariusza Opoki poprowadziła całą konferencje ze studio w Krakowie.

Konferencja tłumaczona symultanicznie na język polski, francuski, angielski i rosyjski, spotkała się z zainteresowaniem pasjonatów pszczelarstwa nie tylko z Europy ale także spoza jej granic. Mimo dostosowań czasowych do warunków europejskich, statystyki pokazują, że wśród uczestników konferencji byli też Ci z Ameryki Północnej, Azji czy Afryki. Każdy z dwóch dni konferencji trwał około 7-8 godzin, podczas których odbyło się po 6 półgodzinnych wykładów. Podczas wystąpień prelegentów, uczestnicy cały czas mogli równolegle zadawać pytania specjalistom na czacie, a najciekawsze z nich odczytano w studio na żywo. Zarówno pierwszy jak i drugi dzień konferencji został zakończony  panelem dyskusyjnym, w którym udział brali m.in. Tomasz Łysoń – Prezes Przedsiębiorstwa Pszczelarskiego Tomasz Łysoń, Robert Chlebo - Prezydent Apimondia ds. Komisji Europejskiej, dr hab. inż. Zbigniew Kołtowski - W-ce Prezydent Polskiego Związku Pszczelarskiego, dr hab. Małgorzata Bieńkowska czy Tomasz Kammel – dziennikarz telewizyjny.

 Po raz pierwszy w historii konferencja Beecome została w całości przeprowadzona online. Największym wyzwaniem, zarówno dla uczestników jak i sponsorów, było przeniesienie Międzynarodowych Targów Pszczelarskich do sieci. Wśród wystawców pojawiło się 12 firm branżowych, chcących zaprezentować swoją działalność za pomocą wirtualnych stoisk czyli tzw. showroomów. Uczestnicy odwiedzając wirtualne stoiska mieli okazję zapoznać się z ofertą wystawców, poznać najnowsze rozwiązania stosowane podczas produkcji sprzętu pszczelarskiego, wymienić spostrzeżenia na temat asortymentu pomiędzy innymi odwiedzającymi showroomy, a także umówić się na prywatne spotkanie video z przedstawicielami handlowymi poszczególnych przedsiębiorstw. To nowoczesne rozwiązanie, pozwoliło dotrzeć międzynarodowym firmom pszczelarskim do klientów z całego świata, a intuicyjna i łatwa obsługa stoiska online wzbudziła zainteresowanie nawet największych amatorów wirtualnej przestrzeni.

 Zupełnie nowy format Kongresu Beecome od wielu tygodni spotyka się z bardzo entuzjastycznym odbiorem wśród pszczelarzy z całego świata. Choć podyktowana bardzo mocno ograniczeniami narzuconymi przez panującą pandemię, tegoroczna konferencja okazała się wyjść daleko poza dotychczasowe standardy spotkań pszczelarskich.

PRODUKTY PSZCZELE LYSON W PROGRAMIE 2 TELEWIZJI POLSKIEJ

Program 2 Telewizji Polskiej, po raz kolejny zaprosił jako głównego specjalistę w tematyce pszczelarskiej Barbarę Łysoń, Prezes Fundacji APIKULTURA. Fundacja działająca od czerwca 2019 roku jest niejako zwieńczeniem pasji i wieloletniego doświadczenia zawodowego Pani Barbary. Kolejna dawka wiedzy na temat pszczół oraz produktów pszczelich prezentowana była w ramach programu Pytanie na śniadanie. Rozmowa dotyczyła walorów zdrowotnych pierzgi, pyłku, propolisu oraz pozostałych wytworów ula. Prezentowane produkty pszczele pochodziły oczywiście z Pasieki LYSON; Gospodarstwa Pasiecznego - naszej równoległej Firmy, prowadzonej przez Katarzynę Łysoń-Wiktor. Dodatkowym elementem tematycznym programu był jad pszczeli, jako remedium na różnego rodzaju dolegliwości i niedomagania; obok coraz bardziej popularnej obecnie Apiterapii czyli oddychania powietrzem ulowym. Prowadzący rozmowę Marzena Rogalska i Łukasz Nowicki podeszli do tematu bardzo aktywnie, dosłownie zajadając się smacznymi i zdrowymi produktami prezentowanymi przez Prezes APIKULTURY. Produkty pszczele, nie tylko w okresie pandemii stają się jednym z bardziej korzystnych produktów prozdrowotnych dla naszego organizmu. Systematyczne spożywanie wytworów ula może skutecznie uchronić nas przed różnego rodzaju infekcjami. Pszczele produkty to bogactwo kwietnej łąki oraz niesamowita kumulacja minerałów oraz składników odżywczych. Bądźcie czujni, ponieważ kolejne pszczele wejścia medialne już niebawem. Barbara Łysoń staje się niejako formalnym ambasadorem tematyki pszczelarskiej i produktów pszczelich, mając pod swoją pieczą Fundację Apikultura oraz Interaktywne Centrum Pszczelarstwa APILANDIA.

PASJA, PROFESJONALIZM I WYTRWAŁOŚĆ CZYLI DRUŻYNA LYSON

Dzięki dotychczasowemu doświadczeniu doskonale wiemy, że połączenie pasji i systematyczności może przynieść niesamowite wyniki. Dlatego realnie wspieramy energetyczne inicjatywy oraz przedsięwzięcia, których podstawą jest pasja, determinacja i silna koncentracja na zdobyciu wyznaczonego sobie celu. Inicjatywy te doskonale obrazują naszą dotychczasową drogę do sukcesu rynkowego. Wiemy po prostu, jak wielki wkład i wysiłek został poświęcony na zdobycie określonych zamierzeń. Dlatego z dumą przedstawiamy Państwu Krzysztofa Gzowskiego i Jego pasję – kolarstwo szosowe. Krzysztof pracuje w Firmie LYSON od roku 2017. Już na samym początku dał poznać się jako osoba silnie zaangażowana w działania i życie przedsiębiorstwa. Już od dziecka brał udział w wielu biegach i zawodach. Praktycznie od roku 2000 rozwijał swoje sportowe zamiłowania, systematycznie zwiększając wydolność własnego organizmu. Pozwoliło mu to w roku 2008 na skuteczne rozpoczęcie przygody z rowerem MTB. Przez kolejne cztery lata budował formę i poświęcał możliwe wolne chwile na wytężone treningi. Lata 2012 – 2015 okazały się przełomowe – Pasja Krzysztofa została wystawiona na ciężką próbę. Powikłania zdrowotne oraz dość poważny wypadek spowodowały bolesną przerwę w treningach. Powstało pytanie czy będzie mógł On wznowić i kontynuować sportową przygodę, w tak intensywnej, jak dotąd, formie. Determinacja i hart ducha spowodowały, że Krzysztof systematycznie wracał do aktywności sportowej traktując podejmowane działania na wpół hobbistycznie. Stabilizacja życia rodzinnego, powrót wraz z żoną z zagranicy, gdzie wspólnie pracowali oraz rozpoczęcie pracy w nowej Firmie (LYSON), splotły się w jedno, umożliwiając powolny powrót do wysokiego poziomu sprawności fizycznej.

POŁĄCZENIE ŚWIATA PSZCZÓŁ I ROŚLIN KWITNĄCYCH - BEES & FLOWERS – NOWY PROJEKT FUNDACJI APIKULTURA

Ten artystyczny projekt mający na celu pokazanie piękna natury, a przede wszystkim kwiatów roślin miododajnych, został stworzony dzięki dwóm osobom. Barbarze Łysoń- pomysłodawczyni projektu oraz Beacie Bojdzie- artystce światowego formatu, która wykonała dla Fundacji APIKULTRA specjalną stylizację. Rośliny miododajne takie jak kwiaty jabłoni, piwonie posłużyły artystce do stworzenia przepięknego wianu uzupełnionego suknią stworzoną z materiałów eco. Stawiamy na proekologiczne podejście. Finalnie zrealizowaliśmy profesjonalna sesję fotograficzną dokumentującą i utrwalającą piękno stylizacji, która ma przypominać i zwracać uwagę na potrzebną symbiozę z pszczołami a także na wspaniałość natury i przyrody. W sesji osobiście wzięła udział Barbara Łysoń-prezes Fundacji Apikultury.

Kwiaty i pszczoły czyli obopólna współpraca

Pszczele kolonie potrzebują do przetrwania pożywienia a to mogą zapewnić tym zwinnym owadom tylko kwiaty. Owady społeczne - to określenie idealnie pasuje do pszczół; żyją one w koloniach liczących nawet od 10 000 do 65 000 członków roju. Dodać należy, że kilka pszczelich gatunków nazwano samotnicami z powodu ich specyficznego trybu życia. Możemy zapytać co generuje liczebność pszczelej kolonii? Składa się na to kilka głównych czynników, a są nimi: pogoda w jakiej przyszło funkcjonować kolonii, konkretny gatunek owadów i pożywienie dostępne w ich środowisku. Głównym pożywieniem pszczół jest pyłek kwietny i nektar. Kwiaty w celu zwabienia do siebie istot żywych - ptaków, owadów i innych zwierząt wydzielają płynną bardzo słodką substancję nazwaną nektarem. Co zawiera pyłek? Sproszkowana substancja jaką jest kwiatowy pyłek to nic innego jak genetyczny materiał męski kwietnych roślin. Robotnice czyli pszczoły odgrywające w ulu jedną z głównych ról podczas swoich wypraw poza granice ula, zwabione nektarem spijają go z roślin siadając na nich. Ich zadaniem jest zdobywanie pożywienia dla całej rodziny pszczelej. Takim to sposobem pozyskując pokarm w postaci nektaru pszczoły oblepiają się pyłkiem kwietnym zlokalizowanym w i na roślinach. Włochata pszczoła zatrzymuje na swym specjalnym owłosieniu na odnóżach i całym ciele jasno kolorowy pyłek. Należy zauważyć że część gatunków pszczół posiada na swych odnóżach specjalne „worki” służące do gromadzenia pyłku nazwane przez naukowców pyłkowymi koszami. Po udanym zbiorze nektaru i pyłku oraz odwiedzeniu wielu różnych kwiatów każda pszczoła wraca ze zdobyczą do swoich kolonii. Po powrocie nektar zmieszany przez pszczoły z ich enzymami trawiennymi wystawiany jest na działanie warunków zewnętrznych – trwa to z reguły kilka dni – podczas tego czasu powstaje drogocenny miód. Miód oczywiście to naturalny pokarm pszczół, którym wykarmia się całą kolonię. Pyłek natomiast zostaje wymieszany z nektarem i tworzy pierzgę pszczelą czyli substancję bogatą w białko

YOUNG BEEKEEPERS

W Styczniu 2020 Przedsiębiorstwo Pszczelarskie Tomasz Łysoń dołączyło do stowarzyszenia Międzynarodowe Centrum dla Młodych Pszczelarzy (ICYB - International Centre for Young Beekeepers).

Główną misją stowarzyszenia jest międzynarodowe wsparcie i koordynacja młodych i początkujących pszczelarzy i ich międzynarodowych spotkań. W tym momencie, misja skupia się głównie na wsparciu i koordynacji projektu Międzynarodowe Spotkanie Młodych Pszczelarzy (IMYB – International Meeting of Young Beekeepers). Stowarzyszenie zapewnia projektowi pełną koordynację, na którą składają się między innymi promocja, poszukiwanie nowych organizatorów i uczestników z różnych części świata, komunikacja z organizatorami i uczestnikami, zapoznawanie ich z projektem oraz międzynarodowa koordynacja wszystkich aktywności powiązanych z projektem.

Międzynarodowe Spotkanie Młodych Pszczelarzy jest wydarzeniem corocznym. Zostało zainicjowane w 2010 roku przez kilka krajów z Europy Środkowej, pod przewodnictwem Czech. Z czasem zdobyło taką popularność, że obecnie jest największym międzynarodowym spotkaniem młodych pszczelarzy na świecie. Jest skierowane do uczestników w wieku od 12 do 16 lat, którzy porównują swoją wiedzę i umiejętności, nawiązują nowe przyjaźnie i zdobywają informacje o innych krajach i ich kulturach. Spotkanie stanowi połączenie konkursu skoncentrowanego na pszczelarstwie i różnorodnego programu kulturalno-społecznego, podczas którego uczestnicy mogą nawiązać kontakty towarzyskie i zacieśniać więzi. Zawody składają się z kilku praktycznych oraz akademickich konkurencji, które testują wiedzę i umiejętności młodych uczestników – min: test z biologii rodziny pszczelej, mikroskopowanie - budowa pszczoły miodnej, rozpoznawanie sprzętu pszczelarskiego i określanie jego przeznaczenia, rozpoznawanie roślin miododajnych, przegląd rodziny pszczelej, poszerzanie gniazda, określanie stadium rozwoju rodziny pszczelej, rozpoznawanie gatunków miodu, znakowanie matek. Jednak celem tych spotkań jest nie tylko sama konkurencja, ale przede wszystkim motywowanie młodych pszczelarzy i promowanie wśród nich idei pszczelarstwa oraz dostarczanie im doświadczeń społecznych i kulturowych - uczestnicy zawodów przygotowują kilkuminutową prezentację swojego kraju w dowolnej formie min.: prezentacji multimedialnej, tańca, piosenki, popularnej zabawy młodzieżowej czy poczęstunku tradycyjnymi potrawami itp. Ich pasja, zainteresowanie i umiejętności pomogą zachować przyszłość pszczelarstwa i popchnąć ją naprzód. Jednocześnie doświadczenie IMYB jest dla wielu uczestników pierwszą podróżą zagraniczną bez rodziców i stwarza silne wrażenia emocjonalne, które mogą wpłynąć na ich przyszłą ścieżkę życia. Spotkania te pomagają łączyć ważne tematy, takie jak pszczoły, ekologia, nowe pokolenie lub tworzenie zjednoczonego świata. Tak więc Międzynarodowe Spotkanie Młodych Pszczelarzy jest nie tylko corocznym spotkaniem, ale także wspiera wymiany między rodzinami szkołami miastami i innymi organizacjami oraz tworzy trwałe przyjaźnie między osobami o podobnych zainteresowaniach. Stowarzyszenie ma nadzieję, że każde Międzynarodowe Spotkanie Młodych Pszczelarzy będzie przyjemnością dla wszystkich uczestników, szczególnie dla młodych pszczelarzy, którym pokażemy naszą miłość do natury i pszczelarstwa.

Innym celem ICYB jest stopniowe tworzenie odpowiedniego środowiska dla międzynarodowej współpracy w dziedzinie nauczania pszczelarstwa jak i odpowiedniego środowiska, które ułatwi tworzenie i wymianę materiałów metodycznych i szkoleniowych.

AKCJA „NIE MA LIPY!”

Nasza firma włączyła się w akcję pt. „Nie ma lipy” organizowaną przez Górnołużyckie Stowarzyszenie Pszczelarzy w Zgorzelcu przy wsparciu Wydawnictwa „Pasieka”. Celem jest zachęcenie do nasadzeń tych pożytecznych drzew oraz zwrócenie uwagi, że nie warto wycinać tych lip, które są zdrowe, a dostarczają pokarmu pszczołom i innym owadom zapylającym. Jak mówią organizatorzy, pomysł na kampanię wynikał z zapytań klientów o miód lipowy – najpopularniejszy w Polsce, kojarzony przez konsumentów ze smakiem z dzieciństwa. Jeśli każdy z nas wsadzi choć jedno drzewo, to skala nasadzeń będzie ogromna. Mimo że lipy rosną długo, to i tak warto podejmować działania tego typu już teraz. W 2017 i 2018 roku Górnołużyckie Stowarzyszenie Pszczelarzy wykonało w ramach akcji „Nie ma lipy!” nasadzeń ponad 650 szt. szczepionych lip na terenie byłego województwa jeleniogórskiego. „Z jednej strony zdaję sobie sprawę, że to mała liczba, z drugiej jest to krok do przodu. Teraz przyszła pora na następny etap – uświadomienie klientom, że miód powstaje z nektaru, a ten pochodzi z roślin miododajnych. Lipa jest natomiast symbolem, który ma trafiać do wyobraźni, gdyż jest jednym z pożytków pszczelich nierolniczych. Przyjmujemy więc na siebie odpowiedzialność za dostępność miodu lipowego w przyszłości oraz uniknięcie luki pożytkowej w lecie” - powiedział Emil Szymański, prezes Górnołużyckiego Stowarzyszenia Pszczelarzy. W ramach akcji „Nie ma lipy” powstał plakat, który był dołączony do nr 2/2019 „Pasieki”. Do akcji dołączyły firmy: Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych, Zrzeszenie Miejsko-Gminnego Koła Pszczelarzy w Mirsku, Sudecki Klub Pszczelarza w Wałbrzychu, Ekolas, Szkółka krzewów Eryk Stus, Śląski Związek Pszczelarzy w Katowicach, Wydawnictwo Press-Forum, Allepszczoła, Stanpol, Centrum Pszczelarskie Wilde, Prokit, ProBiotics, PPHU Nektar, Hurtmot, Apitec, Łysoń Sp. z o.o. oraz nasze Przedsiębiorstwo i Apilandia. Akcję można było zainicjować dzięki przekazaniu 1% podatku, który otrzymało Górnołużyckie Stowarzyszenie Pszczelarzy w Zgorzelcu. Redakcja „Pasieki” przyjęła na siebie trud opracowania graficznego, pozyskania sponsorów i kolportażu plakatów. Uważamy, że warto wspierać aktywność tak pożyteczną dla pszczół miodnych oraz pozostałych owadów i środowiska.

APILANDIA

To interaktywne centrum pszczelarskie znajdujące się w klimatycznych podziemiach siedziby naszej firmy. Pomysłodawczynią tego projektu jest Barbara Łysoń, żona Tomasza Łysonia, również od lat zaangażowana w sprawy pszczół. Centrum edukacyjne składa się z 5 pomieszczeń: Pierwsze z nich jest poświęcone rajdowi w obronie pszczół, który odbył się w 2017 r. Jeden z fiatów 126p biorących udział w rajdzie współtworzy wystawę. Znajduje się tam również telewizor z czasów PRL wraz z interaktywną mapą trasy przejazdu. W drugim pomieszczeniu Apilandii znajdują się ule, gdzie odwiedzający mają możliwość wykonania przeglądu rodzin pszczelich. Po wysunięciu interaktywnej ramki z ula, na ekranie wyświetlają się informacje o organizmie pszczoły, zapylaniu, roli robotnic w ulu, wykonywanych przez nie pracach oraz wiele innych. W zależności od pory roku w ulu panują różne temperatury. Dlatego w Apilandii przygotowaliśmy urządzenia pozwalające odwiedzającemu na empiryczne porównanie temperatur panujących w środowisku pszczelim. W trzecim pomieszczeniu można zobaczyć obrazowo przedstawiony sposób produkcji sprzętu pszczelarskiego powstającego w firmie Łysoń: miodarek, ubrań pszczelarskich, uli. Najmłodsi mogą ubrać postaci w strój pszczelarza w grze interaktywnej. Możliwe jest także odwirowanie miodu z plastrów. W pomieszczeniu znajduje się również wielki podkurzacz a po naciśnięciu miecha, z wnętrza wydobywa się dym! Wystawa zabiera nas również w podróż sentymentalną, obrazującą jak długą drogę przeszła rodzina Łysoniów, by stworzyć firmę produkującą najwięcej świetnego sprzętu pszczelarskiego w Polsce. W ostatnim pomieszczeniu znajduje się wiertarka, na której zostały wykonane pierwsze formy do uli przez Mariana Łysonia oraz jego wnuka, Tomasza. W Apilandii można również zobaczyć proces pozyskiwania wosku pszczelego i przetwarzania go na węzę, jak również produkcję świec. Pamiętajmy o tym, aby propagować pszczelarstwo wśród najmłodszych, a ponieważ najlepiej uczyć się przez zabawę i obserwację, zabranie najmłodszych do centrum edukacyjnego Apilandia, znajdującego się w siedzibie naszej firmy to doskonały pomysł. Serdecznie zapraszamy!

KRAKOWSKIE MIODOBRANIE

Od ćwierć wieku corocznie we wrześniu organizowane jest Krakowskie Miodobranie. Jak sama nazwa wskazuje, wydarzenie odbywa się w Krakowie (od kilkunastu lat na Placu Wolnica) i organizowane jest przez Zrzeszenie Pszczelarzy Krakowskich. Służy ono nie tylko wymianie doświadczeń między pszczelarzami, rozeznaniu w gustach konsumentów, lecz również stanowi interesującą imprezę edukacyjną i kulturalno-rozrywkową. Corocznie na pamiątkę wydarzenia sadzone jest drzewo miododajne, które dostarcza pożytku miejskim pszczołom, cieszy oczy mieszkańców oraz przypomina o tym, że warto sadzić rośliny miododajne. Odbywają się różnego rodzaju konkursy i ciekawe występy artystyczne. Warto przyjechać do Krakowa w tym czasie, zwłaszcza jeśli jest się miłośnikiem miodu i pszczół. Wykorzystując dużą frekwencję w szczytnym celu, krakowscy pszczelarze jako stały punkt programu wpisali „krwiobranie”. Ten żart językowy, nawiązujący do miodobrania, ma zachęcić jak najwięcej osób do oddania krwi. Na pszczelarzy czeka dodatkowa nagroda. Nasza firma corocznie, od pierwszego „krwiobrania” funduje miodarkę, która w drodze losowania trafia do jednego z pszczelarzy oddających krew. Mamy nadzieję, że zachęci to niezdecydowanych do odwiedzenia krwiobusa. Nigdy nie wiadomo kto z nas lub naszych bliskich będzie potrzebował takiej pomocy. Niezależnie od nagród warto pomagać, tym bardziej że podczas eventu można to zrobić „przy okazji”, bez dodatkowych dojazdów i poświęcania dodatkowego czasu. Jeśli jednak się wahasz lub boisz, a jesteś pszczelarzem, to może wizja wygrania miodarki Cię przekona? Zapraszamy na kolejne Krakowskie Miodobranie w imieniu organizatorów.

WSPÓŁPRACA Z PASIEKĄ SKRZYDLACI PRZYJACIELE

W Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Mikołowie stworzono ogólnodostępną pasiekę edukacyjną Skrzydlaci Przyjaciele. Pomysłodawcami i inicjatorami całego przedsięwzięcia są Agnieszka i Łukasz Przybyłowie. Jako mieszkańcy Śląska nie mogli wybrać lepszej lokalizacji – ogród botaniczny jest idealnym miejscem do życia dla pszczół z uwagi na bogactwo roślinności. Poza tym, w pasiece prowadzone są warsztaty edukacyjne i pokazowe przeglądy rodzin pszczelich. Przyjmowane są zorganizowane wycieczki i taka lokalizacja zapewnia dobrą infrastrukturę oraz bezproblemowy dojazd. Pomysł pasieki edukacyjnej zrodził się w 2015 roku. Źródłem finansowania tego projektu była zbiórka pieniędzy za pośrednictwem portalu Polakpotrafi.pl. Już na etapie planów spotkał się ze sporym zainteresowaniem i dobrymi opiniami internautów. Nasza firma również od początku go wspierała i nadal angażujemy się w różnego rodzaju eventy organizowane u Skrzydlatych Przyjaciół. Projekt zatacza coraz to szersze kręgi: „Od roku 2017 nasza „pszczelarska rodzina” stale się powiększa. Przybywają kolejni wolontariusze, dzięki którym nasze działania są coraz bardziej profesjonalne, pomysłowe i dostępniejsze. Ponadto przybywa kolejnych uli i rodzin pszczelich. Stawiamy pasieki w kolejnych miastach, testując różne rozwiązania, sposoby gospodarowania i różne typy uli”. – czytamy na stronie internetowej projektu. To cieszy. Wiemy, że pomagając, inwestujemy w naszą wspólną pszczelarską przyszłość. Od początku widzieliśmy duży potencjał w tym projekcie i intuicja nas nie zawiodła. Doceniamy pracę i zaangażowanie Państwa Przybyłów. Być może spod ich skrzydeł wyfruną kolejne pokolenia pszczelarzy. Dawniej pszczelarskiego rzemiosła najczęściej uczono się od ojca czy dziadka. Teraz opiekunem pszczół można stać się bez pszczelarskich korzeni. Dostęp do wiedzy jest łatwiejszy, a praktyki (przynajmniej w części) można nauczyć się na warsztatach np. takich, jakie są prowadzone w pasiece Skrzydlaci Przyjaciele. Potrzebna jest determinacja, czas, samozaparcie i odnalezienie tej pasji w sobie. Tak jak to było w przypadku Agnieszki i Łukasza. Dają dobry przykład.

II RAJD W OBRONIE PSZCZÓŁ

Dwa lata później znów obudziła się w nas chęć wyruszenia w drogę i pokazania zaangażowania w sprawy pszczół. Zorganizowaliśmy kolejny rajd, tym razem po Polsce. 9 września 2017 roku rozpoczął się 7-dniowy rajd maluchami pod hasłem „Pszczoły przetrwają, gdy kwiaty zapylają” zorganizowany przez Stowarzyszenie Pszczelarzy Zawodowych wspólnie z Polskim Związkiem Pszczelarskim i Stowarzyszeniem Pszczelarzy Polskich Polanka przy znacznym wsparciu i zaangażowaniu naszej firmy. Trzynaście załóg pokonało 1680 km, wyruszając z Krakowa, a kończąc rajd w Koszalinie na XXXV Ogólnopolskich Dniach Pszczelarza. Wyprawa miała na celu zwrócenie uwagi na sprawy pszczelarstwa i trudną sytuację owadów zapylających. W sloganie rajdu zawarto kwintesencję podejmowanych działań oraz rozwiązanie jednego z problemów, z jakim muszą się zmierzać pszczoły i ich opiekunowie, czyli kurczącą się bazą pożytkową. Nasadzając drzewa, krzewy i kwiaty miododajne zapewniamy pszczołom niezbędny pokarm. Jest to transakcja wiązana, ponieważ dzięki zapyleniu kwiaty mogą wydać owoce i nasiona. Pszczoły są więc niezbędnym ogniwem w łańcuchu produkcji żywności dla nas oraz hodowanych przez nas zwierząt. Aby dać dobry przykład, uczestnicy posadzili 96 drzew i krzewów na trasie przejazdu oraz rozdawali nasiona łąk kwietnych. Przy okazji rozmów o pszczołach promowano również ideę pszczelarstwa miejskiego. Wzorem europejskich pasiek, w większych polskich miastach zaczęto hodować pszczoły, np. na dachach budynków, gdzie owady równie dobrze sobie radzą jak na wsi. Niektórzy twierdzą nawet, że miasto jest w stanie zapewnić pszczołom lepsze warunki, ponieważ miejskie pszczoły nie są narażone na kontakt ze środkami ochrony roślin stosowanymi na dużą skalę w rolnictwie oraz występuje tutaj wyższa temperatura ułatwiająca zimowlę. Uczestnicy rajdu maluchami nie mogli zatem pominąć tego punktu wyprawy i odwiedzili dwie pasieki usytuowane na dachu Centrum Obsługi Mieszkańca Urzędu Miasta Krakowa oraz na dachu Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Trasę przejazdu zaplanowano tak, aby odwiedzić ważne dla pszczelarzy miejsca, takie jak Kamianna, Stróże, Pszczela Wola, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski i wiele innych. Dla pszczół i promowania pszczelarstwa warto było pokonać każdy kilometr i każdą przeszkodę. Dzięki temu wiemy, że razem możemy więcej. Dziękujemy naszym przyjaciołom i partnerom za pomoc i zaangażowanie w realizacji nawet najbardziej szalonych pomysłów. Relację z rajdu możecie obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=KaLdytL9xXA Zapewne nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa w sprawie ratowania pszczół i promowania pszczelarstwa. Śledźcie nasz fanpage i stronę internetową, aby być na bieżąco.

I RAJD W OBRONIE PSZCZÓŁ „MIÓD KUPUJESZ – PSZCZOŁY RATUJESZ”

W 2015 roku odbył się Rajd po Europie w ramach akcji „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz”. Choć samą akcję propagującą miód i pszczelarstwo zorganizowało Wydawnictwo Pasieka we współpracy z Polskim Związkiem Pszczelarskim, to na pomysł rajdu i jego szaloną realizację zdecydowała się nasza firma. W ten sposób chcieliśmy wesprzeć kampanię i nadać jej dodatkowego rozgłosu. Tomasz Łysoń, właściciel firmy, jako miłośnik nie tylko pszczół, ale i motoryzacji, a zwłaszcza starych samochodów, miał okazję połączyć swoje pasje i wykorzystać je w szczytnym celu. Udało mu się przekonać do tego pomysłu przyjaciół i partnerów biznesowych i tak oto 10 fiacików, każdy z dwuosobową załogą, pokonało 4000 km po Polsce i Europie. Kampania „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz” miała na celu uświadomienie społeczeństwu, że kupując miód lokalnie pośrednio ratujemy pszczoły, ponieważ to właśnie pszczelarz otacza je opieką. Więcej o akcji przeczytacie na stronie internetowej: miodkupujeszpszczolyratujesz.pl Możecie również obejrzeć nasz film o rajdzie: https://www.youtube.com/watch?v=A6X5yhTX6nc

MIEJSKIE PASIEKI

Nasza firma widzi ogromny potencjał w miejskich pasiekach. Stawianie uli w miastach – na dachach, tarasach budynków czy terenach zielonych uważamy za potrzebne i przyszłościowe. Dzisiejsze pszczoły, wyselekcjonowane w kierunku łagodności, nie stanowią zagrożenia, a odpowiednio prowadzone rodziny pszczele nie przeszkadzają mieszkańcom. Właściwie, mogą ich nawet nie zauważyć. W innych krajach europejskich czy w Stanach Zjednoczonych trend na hodowanie pszczół na terenach miejskich utrzymuje się od kilkudziesięciu lat. W Polsce w większości miast do niedawna utrzymywany był zakaz trzymania pszczół z obawy o użądlenia i rojenie. Teraz jednak jesteśmy świadkami zmian na lepsze. Zwiększa się świadomość społeczna i pszczoły w mieście przestają budzić niepokój. Wbrew niektórym opiniom, wcale nie brakuje im bazy pożytkowej (a i o tę można dodatkowo zadbać), za to potrafią przynieść sporo korzyści. Wiele firm światowych inwestuje w firmowe pasieki, aby wnieść swój wkład w ekologię oraz podnieść prestiż. Polskie przedsiębiorstwa również zaczynają widzieć w tym potencjał. Klienci firm, hoteli czy restauracji poczęstowani miodem pochodzącym z firmowej miejskiej pasieki doceniają ten gest. Miejski miód jest wolny od zanieczyszczeń, co potwierdziły profesjonalne badania, a jego smak często jest wyjątkowy i niepowtarzalny, ponieważ nektar, z którego jest wytwarzany, pochodzi z różnorodnych roślin, nie zawsze występujących na wsi. Miejskie pszczelarstwo daje też możliwość opieki nad pszczołami i obserwacji tych niezwykłych owadów bez konieczności wyjeżdżania poza metropolie, co generuje dodatkowe koszty i stratę czasu na dojazd. Kontakt z pszczołami wycisza i dodaje radości życia. Jesteśmy przekonani, że hodowanie pszczół w miastach oraz powiązane z tym działania edukacyjne mają sens i warto w nie inwestować. Dlatego nasza firma została sponsorem i ambasadorem kilkunastu już pasiek miejskich.

Produkt dodany do twojej listy produktów
Produkt dodany do porównania.

Używamy ciasteczek, dzięki którym strona działa poprawnie.