Dwudziestego piątego sierpnia 2019 r. minie pełny rok od uruchomienia Interaktywnego Centrum Pszczelarstwa Apilandia w Kleczy Dolnej niedaleko Wadowic. Apilandia jako nowoczesne centrum pszczelarstwa w sierpniu 2018 roku silnym akcentem dołączyło do głównych atrakcji turystycznych powiatu wadowickiego i bardzo szybko ugruntowało swoją pozycję miejsca atrakcyjnego i niepowtarzalnego. Jest to lokalizacja, którą bezwzględnie trzeba odwiedzić. Nie tylko w czasie wakacji! Przez miniony rok odwiedziło nas tysiące zwiedzających, tak w ramach wycieczek zorganizowanych, jak również osób indywidualnych. Nie jest to typowe muzeum czy wystawa – Apilandia to jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie w tak profesjonalny sposób promowany jest temat pszczół i tajniki ich życia. Ekspozycja prezentowana jest za pomocą różnorodnych technologii multimedialnych, interaktywnych instalacji oraz animacji poglądowych. Sale muzealne umiejscowione są w odrestaurowanych zabytkowych podziemiach, które doskonale spełniają funkcję działającą na wyobraźnię odwiedzających; tworzą niezapomniany klimat miejsca.

WYCIECZKI SZKOLNE

Liczne wycieczki szkolne z całej Polski w pełni potwierdzają atrakcyjność tego punktu na mapie. Telefony rezerwacyjne rozdzwaniają się z każdego zakątka Polski od Mazur po Pomorze Zachodnie, Warszawę, Poznań, Łódź, Wrocław i Przemyśl – również z licznych biur podróży. W szybkim tempie zwiększa się również liczba osób indywidualnych chcących poznać to miejsce – informują pracownicy Centrum. Są to głównie grupy szkolne, wyjazdy kolonijne, a także grupy turystyczne z pobliskich papieskich Wadowic; odwiedzają nas rodziny z całej Polski. Już w sierpniu 2018 Patronatem Honorowym projekt objęli m.in.: Marszałek Województwa Małopolskiego, Polski Związek Pszczelarski, Małopolska Organizacja Turystyczna, INHORT Instytut Ogrodnictwa, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Burmistrz Miasta Wadowice oraz Burmistrz Miasta Andrychów. Pierwsze miesiące funkcjonowania Apilandii przypadły na nowy rok szkolny 2018/2019. W szybkim czasie całkowitym standardem stały się codzienne wycieczki szkolne regionu małopolskiego. Dzięki promocji Apilandii w ramach Telewizji Polskiej – jeszcze podczas okresu wakacyjnego – w szybkim tempie do wycieczek regionalnych dołączyły wycieczki z najdalszych rejonów Polski. Do przybywających do nas grup szkolnych dołączyły liczne przedszkola. Pierwsze miesiące ugruntowały w nas przekonanie o całkowitej zasadności naszego projektu.

MIKOŁAJKI

Zwieńczeniem pierwszych kilku miesięcy prężnie rozwijającej się działalności Centrum była organizacja pierwszego większego eventu w Apilandii – były to Mikołajki 2018. Zainteresowanie imprezą było ogromne. W ciągu dwóch dni 6 i 7 grudnia Apilandię odwiedziło ponad 800 dzieci. Centrum edukacyjne zmieniło się w wielki plac zabaw, warsztatów i eksperymentów. Były pamiątkowe zdjęcia, przedstawienia, animacje, malowanie twarzy, wytapianie świec z wosku, ale też degustacje miodów czy ozdabianie czekolad. Oczywiście punktem kluczowym było zwiedzanie Interaktywnego Centrum Pszczelarskiego. Dodatkowo każde dziecko otrzymało prezent od św. Mikołaja. Sukces imprezy był bezsprzeczny – cieszymy się, że nasze Centrum dostępne jest o każdej porze roku. Pogoda nie wpływa na dobrą zabawę i zwiedzanie ekspozycji. Liczne rezerwacje wycieczkowe realizujemy o każdej porze roku.

RANKING „NAJLEPSZA ATRAKCJA TURYSTYCZNA”

Kolejnym dużym osiągnięciem Apilandii, które miało miejsce już w styczniu 2019 roku, było zdobycie certyfikatu „Najlepsza Atrakcja Turystyczna 2018/2019”. W głosowaniu przeprowadzonym na portalu „Dziecko w podróży” udział w plebiscycie wzięło 60 atrakcji turystycznych z całej Polski. Według portalu oddano 50 tyś. głosów. Na tak długiej liście pretendentów Apilandia uzyskała 4 miejsce w Polsce. Osiągnięcie takiego wyniku po 4 miesiącach funkcjonowania to realny dowód na atrakcyjność naszego Centrum.

FERIE ZIMOWE

Ferie zimowe Rok 2019 rozpoczęliśmy od licznych rezerwacji na Ferie zimowe 2019. Telefony rezerwacyjne rozdzwoniły się już z początkiem stycznia. Faktem jest, że miejsce w Apilandii grupy wycieczkowe rezerwują z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Terminy wycieczkowe zarezerwowane mamy przeważnie na pół roku w przód. Ferie 2019 okazały się kolejnym sukcesem. Grafik wycieczkowy wypełniony został całkowicie. Podczas Ferii tak jak dotychczas bawiły się w Apilandii dzieci z każdego województwa. Początek roku 2019 to także udział w targach turystycznych. Dzięki uprzejmości Małopolskiej Organizacji Turystycznej, której członkiem staliśmy się niebawem po uruchomieniu atrakcji, w lutym i marcu 2019 wzięliśmy udział w głównych ogólnopolskich targach turystycznych. Od 1 do 3 lutego wzięliśmy udział w Targach Tour Salon w Poznaniu. Natomiast 29 – 31 marca uczestniczyliśmy w targach Globalnie w Katowicach. W przypadku obu imprez nasze stoisko odwiedziła ogromna liczba osób, głównie tour operatorzy, właściciele biur podróży, nauczyciele. Oferta Apilandii cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.

WEEKEND ZA PÓŁ CENY I NOC MUZEÓW

Marzec 2019 to także miesiąc, w którym wraz z Polską Organizacją Turystyczną oraz Ministerstwem Sportu i Turystyki zrealizowaliśmy akcję „Weekend za pół ceny”. Od 15 do 17 marca wszystkie nasze usługi dostępne były w promocyjnej cenie. Odzew odwiedzających był ponownie ogromny. W maju 2019 w ramach współpracy z Miastem Wadowice gościliśmy w Apilandii grupę zagranicznych reprezentantów przybyłych do Wadowic z okazji 99 rocznicy urodzin Papieża Jana Pawła II. Zagraniczna grupa reprezentowała kraje, które podczas swojego pontyfikatu odwiedził Karol Wojtyła, a także te kraje, z których pochodzili kolejni wybierani papieże. Goście przybyli do nas w sobotę 18 maja m.in. z Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Portugalii, Austrii. Wszyscy byli pod niemałym wrażeniem interaktywnej ekspozycji Centrum. Tego samego dnia, bo również 18 maja 2019 Apilandia wzięła udział w Nocy Muzeów organizowanej regionalnie przy współpracy z Muzeum Miejskim w Wadowicach. Event prezentujący interaktywne wnętrza Centrum wraz z warsztatami pszczelarskimi okazał się po raz kolejny świetnym sposobem na aktywne spędzenie wolnego czasu dla całych rodzin. W godzinach od 18:00 do 21:00 odwiedziło nas w sumie ponad 300 osób.

DZIEŃ DZIECKA

Pierwsze półrocze działalności podsumowaliśmy kolejnym eventem, tym razem z okazji Dnia Dziecka 2019 roku. W wydarzeniu wzięło udział około 300 osób. Podczas wydarzenia wspólnie bawiły się całe rodziny. Atrakcji tego dnia było mnóstwo: Zumba, zwiedzanie ekspozycji, wykonywanie świec z wosku, malowanie twarzy, smakowanie miodów, bańki mydlane, malowanie mini uli, mini SPA, czyli stoiska peelingowe dla wszystkich mam, animacje muzyczne i zabawy balonowe. Dla smakoszy serwowaliśmy lody i gofry. Był to event wieńczący pewien konkretny etap działalności. Przez cały ten okres realizowane były standardowo wycieczki szkolne i instytucjonalne. W okresie wakacyjnym 2019 rozpoczęliśmy etap realizacji kolonii i półkolonii; ku naszemu zaskoczeniu dzięki współpracy z biurami podróży i licznymi stowarzyszeniami miesiące wakacyjne były w pełni wypełnione wycieczkami kolonijnymi. Również i tym razem zjechały do nas dzieci z całej Polski.

POPULARYZACJA NAUKI

Można zapytać: co czyni Interaktywne Centrum Pszczelarstwa Apilandia tak atrakcyjnym miejscem? Centra popularyzacji nauki, jakim jest Apilandia, to obecnie uznany kierunek innowacyjnego kształcenia dla wszystkich grup wiekowych. Celem Apilandii jest uświadomienie odwiedzającym, że nowoczesna technologia pszczelarska i dbanie o życie pszczół idą ze sobą w parze. Oferta edukacyjna projektu adresowana jest głównie do dzieci i młodzieży; zależy nam na pobudzeniu ciekawości młodych i zachęcenie ich do dalszego pogłębiania wiedzy. Dzieciaki kochają ruch, kreatywność, chcą dotykać, włączać, słuchać. Właśnie takie powinny być zajęcia edukacyjne. Dzieci rozwijają się i uczą szybciej dzięki zabawie. Projektując Apilandię, od początku postawiono na interaktywność. Z założenia miało to być miejsce nastawione na eksperymentowanie i interakcje zgodne z intuicją dzieci, ale też z najnowszymi trendami edukacyjnymi. Zero nudy! Idąc tym tropem, wiedzę o pszczołach i pszczelarstwie odwiedzający zdobywają, robiąc wirtualny przegląd ula, mogą zdalnie ubrać pszczelarza, doświadczyć temperatury panującej w rodzinie pszczelej. Pszczele kino z animowanym filmem czy rury ze złocistym miodem naprawdę zapierają dech w piersi. Instalację oświetlają przygaszone światła, a z głośników dobiega dźwięk bulgoczącego miodu. Do tego historyczny budynek, w którym znajduje się Apilandia. Są to oryginalne, zabytkowe piwnice. Dzięki temu wchodząc na wystawę, przenosimy się do innej, magicznej krainy. Apilandia to nie tylko najnowsze technologie, ale też świetne warsztaty. Podczas zajęć doskonale bawią się wszyscy: dzieci i dorośli. Tworzą świece, które zabiorą do domu (to największa radość dla naszych gości). Potem w domu już na własnej skórze mogą przekonać się o właściwościach terapeutycznych wosku pszczelego. To jednak nie wszystko. Przewodnicy i prowadzący dbają o to, aby było ciekawie. Uczestnicy mogą spróbować kilku gatunków miodu, spróbować pyłku, a zwieńczeniem przygody jest możliwość zobaczenia prawdziwych pszczół i odszukania tej Jedynej – Królowej. Towarzyszą temu wielkie emocje. Dlaczego w Apilandii postawiono na tę formę przekazywania wiedzy? Głównym celem jest wspomaganie nauki międzyrówieśniczej. Dzieciaki uczące się od siebie nawzajem szybciej zapamiętują informacje i lepiej radzą sobie w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Dodatkowo rozbudzana jest chęć do nauki, czyli wyjście z założenia, że odkrywanie świata jest przyjemne – dzieci i dorośli nigdy o tym nie powinni zapomnieć! W Apilandii wzrasta zainteresowanie poznawaniem świata i nauką, ponieważ dzięki interaktywności wiedza jest ciekawsza i niemal sama „wchodzi do głowy”. Zabawa w muzeum sprawia, że każde dziecko – nawet to dość bierne na lekcjach – będzie miało ochotę uczestniczyć z innymi w nauce o życiu pszczół. Nie zapominajmy, że ludzie zapamiętują fakty na wiele sposobów. Zabawa interaktywna stymuluje różne obszary mózgu młodych osób, dzięki czemu lepiej zapamiętują nową wiedzę. Podczas wypadów, zabawy i możliwości interakcji człowiek po prostu tworzy wspomnienia, w których zawiera nowe fakty – w tym naukowe.

KAWIARNIA I SKLEP

Na terenie Centrum Interaktywnego Apilandia znajduje się kawiarnia oraz sklep z pamiątkami, gdzie można znaleźć ciekawe gadżety i zabawki pszczelarskie. Obsługa zapewnia, że każdy zwiedzający znajdzie coś dla siebie. W ofercie widnieje m.in. kilka rodzajów miodów np.: wielokwiatowy, lipowy, gryczany – jako antyoksydant, a także czekomiód – czekoladowy miks miodowy uwielbiany przez dzieci, czy też miody z bakaliami. Po zakończonym zwiedzaniu można również zaopatrzyć się w słodycze miodowe m.in. czekolady, batony, krówki, lizaki oraz przepyszne praliny. Doskonałym upominkiem po wizycie w Apilandii mogą być naturalne kosmetyki miodowe, a także świece z wosku pszczelego. Dla wszystkich planujących rozwijanie pszczelego hobby do wyboru dostępny szeroki asortyment dla początkujących (i profesjonalnych) pszczelarzy.

PASIEKA EDUKACYJNA

Wszystko powyższe uzupełnia pasieka edukacyjna, którą udostępniamy w ramach realizowanych warsztatów. Pasieka wyposażona jest w plansze edukacyjne uzupełniające merytorycznie tematy warsztatów oraz standardowego zwiedzania Apilandii (zwiedzanie pasieki pod okiem instruktora). Pasieka składa się z 50 uli. W każdym ulu w okresie letnim znajduje się ok. 75 tysięcy pszczół, natomiast jesienią i zimą ok. 25 tysięcy. Nasze ule zamieszkuje rasa pszczół Krainka Viktoria (Apis mellifera carnica Victoria). Główne zalety tej rasy pszczół to łagodność i pracowitość, dodatkowe jej atuty to odporność na choroby, a także bardzo dobrze rozwinięty zmysł orientacji. W ciągu minionego roku w okresie od sierpnia 2018 do sierpnia 2019 Apilandię odwiedziło w sumie ponad 15 000 osób. W ramach zorganizowanych wycieczek rezerwowanych w Apilandii ze szkół oraz instytucji z całego kraju, od momentu uruchomienia Centrum odwiedziło ponad 13 000 osób. W przypadku osób indywidualnych oraz rodzin z dziećmi od momentu uruchomienia Apilandii miejsce odwiedziło ponad 2000 osób. Zwiedzanie Apilandii to ok. 1–1,5 godziny, w zależności od aktywności dzieci i dorosłych. Kolejne 1,5 godziny to realizacja warsztatów pszczelarskich. W sumie cała pełnoplanowa wycieczka to ok. 3 godzin wyśmienitej zabawy. Każda grupa obsługiwana jest kompleksowo i wedle najwyższych standardów w branży. Obsługa Apilandii stawia na wysoką jakość usług, aby każdy odwiedzający otrzymał solidną i fachową wiedzę nt. świata pszczół połączoną ze świetną zabawą.

WYCIECZKI INDYWIDUALNE

Zauważalna jest oczywiście tendencja wzrostowa względem osób odwiedzających. Ilość rezerwowanych wycieczek wzrasta lawinowo. Ogromnie zwiększyło się zainteresowanie osób indywidualnych chcących odwiedzić Apilandię i skorzystać z warsztatów pszczelarskich. Dlatego też wszystkie osoby chcące odbyć podróż do świata pszczół (zwiedzanie Centrum) zapraszamy codziennie o pełnych godzinach zegarowych. Startujemy od godziny 9.00. Ostatnie wejście osób zwiedzających indywidualnie to godzina 15.00. Nasi przewodnicy czekają na Was. Dodatkowo dla osób indywidualnych, chcących skorzystać z warsztatów pszczelarskich i zwiedzania uruchomiliśmy stałe godziny wejść na wycieczkę łączoną (zwiedzanie + warsztaty). Godzina 13.00 i 14.00 od poniedziałku do piątku to czas zarezerwowany dla Was. Jest to godzina, podczas której możecie przybyć do nas bez rezerwacji miejsca i skorzystać z pełnego programu wycieczki. Natomiast rezerwacje grup zorganizowanych-wycieczkowych (np. szkolnych, senioralnych) realizujemy pod głównym numerem telefonu Apilandii: 517 203 452. Bardzo ważnym i najnowszym elementem naszej oferty są warsztaty MINI SPA realizowane głównie dla seniorów i młodzieży szkolnej. Miód w kosmetykach, czyli zabiegi pielęgnacyjne przy użyciu kosmetyków z miodem to niesamowita podróż do prozdrowotnego świata miodu i wytworów pszczelich, takich jak propolis, pierzga i pyłek kwiatowy. Podczas warsztatów MINI SPA grupa przygotowuje własne pakiety kosmetyczne, co uzupełnia prelekcja naszych specjalistów. Finałem warsztatów jest oczywiście aplikacja przygotowanych kosmetyków. Pakiet warsztatowy połączony jest ze zwiedzaniem Centrum, a także z warsztatami pszczelarskimi. W naszym projekcie stawiamy na aktywizację grupy społecznej seniorów. Faktem potwierdzającym pozytywny odbiór naszej inicjatywy są odwiedzające nas liczne grupy senioralne. Osoby te skupione wokół Uniwersytetów III Wieku mają realną możliwość aktywnego wykorzystania programowego czasu edukacyjnego.

ZNANI GOŚCIE W APILANDII

Wzrastające zainteresowanie Interaktywnym Centrum Pszczelarstwa Apilandia uwidocznione jest w postaci naszych specjalnych gości przybywających do nas. Wizyty medialne agencji i stacji ogólnopolskich stały się już standardem, natomiast podczas wakacji 2019 odwiedziło nas kilku dość medialnych i egzotycznych gości. W lipcu odwiedziła nas Anita Long reprezentująca organizację Tasmanian Junior Beekeepers, czyli stowarzyszenie rozwijające pszczelarską pasję wśród dzieci i młodzieży... na Tasmanii. Podczas wizyty trwającej 3 dni pani Anita zauroczyła się innowacyjnymi rozwiązaniami Apilandii oraz ciepłym przyjęciem w naszym Centrum. Niebawem kolejne wizyty młodych pszczelarzy z Tasmanii. Pod koniec lipca 2019 wizytę w Apilandii złożył nam nie kto inny jak tylko Artur Andrus. Wizyta połączona została z realizacją materiału dla Telewizji Polskiej w ramach cyklu pt. „Z Andrusem po Galicji”. W ramach cyklu wideo zaprezentowane zostało Interaktywne Centrum Pszczelarstwa Apilandia oraz Firma Łysoń. Przedsięwzięcie zrealizowano przy współpracy z naszym głównym Partnerem Miastem Wadowice. Natomiast jeszcze w czerwcu 2019 mieliśmy ogromną przyjemność gościć Andżelikę Borys, przewodniczącą Związku Polaków na Białorusi. Wizyta okazała się bardzo kameralna i dość spontaniczna. Już teraz oczekujemy grup dzieciaków rodzin polonijnych w Apilandii. Wizycie towarzyszyła pani Alicja Wieczorkowska reprezentująca Małopolską Organizację Turystyczną.

WSPARCIE PARTNERÓW

Wszystko, co zrealizowaliśmy w przeciągu mijającego roku funkcjonowania Apilandii, nie byłoby możliwe bez naszych partnerów. Nasze Centrum to projekt ponadregionalny, dlatego też wyznajemy zasadę zbilansowanego i realnego wspierana się poszczególnych instytucji i atrakcji regionalnych w tematyce równoległej promocji. Obrany kierunek okazał się trafny i funkcjonalny. Do naszych głównych partnerów należą m.in. Województwo Małopolskie i Marszałek Województwa Małopolskiego, Małopolska Organizacja Turystyczna, Polski Związek Pszczelarski, Zrzeszenie Pszczelarzy Krakowskich, Gmina Wadowice, Gmina Andrychów, Portal atrakcjewadowice.pl, Hotel Kocierz & SPA, Resort Western Camp Zator, Restauracja Galicjanka Wadowice, Wadowickie Centrum Kultury, Restauracja Pestka i Mauers Wadowice, Hotel Czarny Groń, Kucyk MINI ZOO Inwałd, Park Miniatur Inwałd, Akademia Pszczelarza Kraków, Technikum Pszczelarskie w Pszczelej Woli, Hotel Podhalanin Wadowice. Dziękujemy Wam wszystkim. Jesteśmy przekonani, iż edukacyjny charakter naszego Centrum oraz doniosłość tematu promocji pszczelarstwa jako realnego dobra narodowego wpisuje się w obecny trend zrównoważonego rozwoju oraz ekologicznej dbałości o środowisko naturalne. Misją naszej firmy jest stosowanie nowoczesnych rozwiązań; aktywizacja możliwości twórczych i rozwojowych. Działamy innowacyjnie i dlatego systematycznie rozwijamy tematy bazujące na wsparciu pszczelarstwa oraz społeczności skupionej wokół zagadnienia – obecnie rozwijając niniejszy projekt edukacyjny. Nie ukrywamy, iż ogólnoświatowy zasięg i pozycja marki Łysoń umożliwia nam skuteczne prowadzenie ww. projektu. Dzięki powyższemu realna staje się ogólnoświatowa promocja naszego regionu. Serdecznie zapraszamy Państwa do zapoznania się z projektem „Interaktywne Centrum Pszczelarstwa Apilandia”.

Produkt dodany do twojej listy produktów
Produkt dodany do porównania.